Close
Depozite
Clasic Clasic+
Servicii pe piaţa de capital
Piaţa de capital
Servicii electronice
Internet-Banking SMS-notificări
M@IB Online Info COVID-19
Internet Banking MAIBank Mobile Extrase Electronice Transfer P2P Transfer T2C

Scurt istoric

Istoria noastră a început la 8 mai 1991 şi continuă în fiecare zi sprijinind clienţii şi afacerile din Republica Moldova, astăzi contribuind ca planurile personale şi de business ale cca un milion de clienţi să se realizeze rapid, avantajos, datorită celor mai bune produse şi servicii bancare, dar şi expertizei profesioniste oferite de angajaţii MAIB.

Răsfoind filele istoriei, vom consemna următoarele evenimente:

8 mai 1991. A fost fondată Banca Comercială ”Moldova Agroindbank” S.A. (MAIB), ca urmare a reorganizării reprezentanţei din Moldova a Băncii Agroindustriale a URSS. Banca obţine licenţa pentru desfăşurarea operaţiunilor bancare, inclusiv în valută străină.

1993. MAIB devine fondator al Bursei de Valori din Moldova. Fiind orientată, în special, spre businessul agroindustrial. MAIB şi-a lărgit gama de servicii prestate şi obţine treptat statutul de bancă universală. Moldova Agroindbank devine şi membru-fondator al fondurilor de privatizare „Agrofond”, „Dividend” şi al corporaţiei „Vininvest”.

1994. Banca a evaluat independent portofoliul de credite, în conformitate cu standardele bancare internaţionale, efectuând primele defalcări în fondul de risc în volum de 30 mil. lei.

1995.  A continuat evoluţia în domeniul proceselor bancare prin aplicarea bilanţului zilnic, a contului corespondent unic şi a poştei electronice, ceea ce permite efectuarea decontărilor în termen de o singură zi bancară. Banca a fost conectată la sistemele informaţionale REUTER şi SWIFT. Moldova Agroindbank a semnat şi primul acord cu BERD privind valorificarea unei linii de credit în sumă de 20 mil. dolari, destinată susţinerii businessului mic şi mijlociu.

1996. Moldova Agroindbank este declarată lider în sistemul bancar din Republica Moldova după mărimea capitalului normativ, operaţiunile de credit şi volumul total al decontărilor efectuate în interiorul ţării, precum şi după volumul, dar şi calitatea tranzacţiilor internaţionale. În cadrul băncii s-a instituit „Comitetul pentru gestionarea activelor şi pasivelor”.

1997. MAIB devine un participant activ al pieţei investiţiilor corporative. În acelaşi an este înregistrat la Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală primul logo, care i-a reprezentat imaginea până în 2015, când a avut loc rebrandingul.

1998. Deşi anul este marcat de criza financiară care a zguduit ţările CSI, banca reuşeşte să înregistreze o creştere a indicatorilor financiari. Au fost puse bazele structurării segmentului corporativ de clienţi, sunt efectuate primele operaţiuni forward de tipul overnight şi swap cu băncile din străinătate, iar în cadrul unui parteneriat strategic MAIB a început colaborarea cu concernul Sudzucker (Germania).

1999. În data de 5 ianuarie este înregistrat domenul şi site-ul oficial www.maib.md. MAIB deţine o cotă de 30% a portofoliului de credite. Cu 10% creşte şi portofoliul de clienţi, acesta constituind 84 mii de persoane fizice şi juridice.

2000. Transformările continuă. Este fondată compania fiică MoldMediaCard, fiind desfăşurată activitatea de lansare a plăţilor prin intermediul cardului. Adunarea generală a acţionarilor confirmă BERD şi Western NIS Entreprise Fund în calitate de potenţiali investitori străini ai băncii, iar un an mai târziu instituţiile financiare au investit în capitalul statutar al acesteia, obţinând 9.8% şi, respectiv, 9.9% din acţiuni. Moldova Agroindbank obţine şi prima distincţie de „Cea mai bună bancă din Moldova” din partea revistei Euromoney. Totodată, banca desfăşoară o intensă activitate de caritate, fiind un actor social important care sprijină comunitatea.

2002. MAIB este prima bancă din Republica Moldova care fondează o companie de leasing, în calitate de preşedinte al acesteia fiind ales vicepreşedintele MAIB, Serghei Cebotari. Tot în 2002 este creat Centrul de business, care a adoptat filosofia deservirii individuale a clienţilor corporativi, inclusiv atragerea depozitelor, gestionarea lichidităţii, operaţiunile valutare etc. Moldova Agroindbank devine membru al sistemului VISA Internaţional şi îşi extinde gama produselor în baza cardurilor bancare.

2004. Numărul total al clienţilor atinge cifra de 200 mii de persoane fizice şi juridice. Baza de depozite a sporit cu 47% în comparaţie cu anul 2003, în primul rând pe segmentul retail, iar depozitele persoanelor juridice s-au majorat cu 60%.

2005. Banca îşi concentrează eforturile asupra dezvoltării reţelelor electronice de vânzare a produselor bancare. Spre sfârşitul anului, MAIB îngloba 92 de puncte fizice de vânzare a produselor bancare şi 383 de puncte electronice.

2006. BERD şi Western NIS ies din capitalul băncii, vânzându-şi acţiunile.

2007. Persoanele fizice pot gestiona conturile de depozit în orice sucursală a băncii pe întreg teritoriul ţării, iar în calitate de proiect-pilot este demarat serviciul Internet-Banking.

2007 – 2011. Sunt lansate cardurile cu cip VISA şi MasterCard. În premieră pe piaţa bancară este aplicată soluţia serviciului Cash-In, cu posibilitatea de achitare a creditelor, suplimentare a conturilor curente şi depozite prin terminale de plată. Se dezvoltă sistemul de deservire a clienţilor prin telefon, fiind create serviciile InfoCentru şi InfoTel. În această perioadă banca a încheiat mai multe acorduri de finanţare cu Fondul European pentru Europa de Sud-Est, Banca Mării Negre pentru Comerţ şi Dezvoltare, Corporaţia Financiară Internaţională şi BERD pentru creditarea businessului mic şi mijlociu. La fel, Moldova Agroindbank a obţinut dreptul de a gestiona conturile Fondului ”Provocările Mileniului” în cadrul programului Compact.

2012. Demarează proiectul ”Sucursala virtuală” - MAIB Online, care a integrat toate serviciile oferite de bancă la distanţă. Moldova Agroindbank obţine statutul de membru al Asociaţiei Europene de Business.

2013. Serghei Cebotari este ales Preşedinte al Comitetului de Conducere. MAIB devine unul dintre cei mai mari angajatori din republică, cu peste 1500 de angajaţi.

2014. Se semnează acordul de parteneriat cu American Express, MAIB devenind reprezentant exclusiv în Republica Moldova cu dreptul de acceptare şi emitere a cardurilor bancare American Express. De asemenea, este lansat un nou produs – Bancassurance.

2015. Banca trece printr-un proces de rebranding şi îşi schimbă logoul. Prin licitaţie MAIB obţine dreptul de deservire a trezoreriilor teritoriale, a instituţiilor vamale şi începe să presteze servicii unui nou segment de clienţi – beneficiarii de plăţi sociale. Se extinde reţeaua fizică, fiind constituită din 104 sucursale şi agenţii, 214 bancomate, 3025 POS-terminale, 5 centre non-stop de autoservire bancară şi 37 de zone de autoservire. Banca îşi fortifică poziţiile, deţinând cota de 26.3% la active, 28.7% - la credite, 27.8% - la depozite.  

2016. Este lansat un amplu proces de transformare pe mai multe linii de business pentru a spori eficienţa şi calitatea deservirii.

2017. Pentru a-şi spori nivelul de competitivitate şi securitate, MAIB şi-a consolidat capacităţile de prevenire a spălării banilor şi a finanţării terorismului prin implementarea celor mai performante soluţii AML. Au fost executate lucrări de automatizare a Back Office-ului, în vederea centralizării operaţiunilor, excluderii acestora din sucursale şi optimizării lucrului cu clienţii. Moldova Agroindbank a inaugurat primul Centru pentru Tineret „MAIB Studio Avanti” în cadrul căruia copii şi tineri beneficiază gratuit de instruiri interactive în domeniul educaţiei financiar-bancare.

2018. În structura de acţionariat intră HEIM Partners Limited, care a achiziţionat pachetul de 41.09% acţiuni. HEIM Partners Limited este un consorţiu internaţional de investitori format din Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Horizon Capital şi AB Invalda INVL. MAIB continuă să lanseze noi produse: tichetele de masă electronice Lunch Card, Easi Banking, P2P, achitările în lot.

2019. Se lansează LiberCard, primul card de cumpărături în rate şi fără dobândă, cardul Instant, prima zonă de autoservire cu POS-terminale într-un supermarket. Este depăşit pragul de 1 000 000 de carduri VISA emise de MAIB.

2020. Este lansat numărul scurt al Contact Center 1313. În contextul pandemiei COVID-19, banca întreprinde un şir de măsuri de susţinere a clienţilor şi afacerilor lor.

Continuăm să adunăm filele de istorie, să creăm istorii de succes pentru clienţii MAIB şi să fim banca nr.1 pentru clienţii persoane fizice şi pentru afaceri. Fii parte a succesului nostru!