Succesul produselor: Cum să eviți capcanele și să-ți transformi ideile în realitate

Zilnic, companiile lansează sute sau chiar mii de produse noi pe piață, dar nu toate reușesc să atingă succesul așteptat. Cum poți evita capcanele și să te asiguri că produsul va avea impact pe piață? Vom explora câteva strategii cheie în colaborare cu Sergiu Statii, Lending Orchestra Lead maib, care este expert în product management, marketing și dezvoltare de strategii. În prezent, deține conducerea echipei ce gestionează produsele de creditare în cadrul maib, care reprezintă 37,88% din piața creditelor bancare din țară.

  1. Analiza Competiției: află ce face concurența
    O capcană comună în dezvoltarea de produse este să te bazezi prea mult pe opinia personală. De multe ori, ceea ce crezi că ar fi un produs sau serviciu bun poate să nu se potrivească cu realitatea. De aceea, o analiză detaliată a produselor concurenței este esențială. Aceasta ar trebui să acopere mai multe aspecte:

Caracteristicile produsului: Evaluează funcționalitățile oferite consumatorilor, tehnologiile utilizate în producție, designul și aspectul estetic care aduc valoare adăugată, precum și gama de opțiuni disponibile.

Calitate și performanță: Acordă atenție durabilității și fiabilității produselor concurente, documentează standardele de calitate și încearcă să identifici eventualele defecțiuni sau componentele lipsă. De asemenea, analizează raportul calitate-preț, monitorizând regulat prețurile și evaluând cantitatea și calitatea. Așa vei putea aproxima marja de profit a competitorilor și să înțelegi cât de des oferă reduceri/promoții, ceea ce poate dezvălui potențialul lor de vânzare.

Ambalaj: Analizează atractivitatea ambalajului, funcționalitatea acestuia și elementele de sustenabilitate (eco-friendly). Vezi informațiile furnizate, structura și modul de transmitere a acestora. Poți face cumpărături incognito sau să soliciți o consultație pentru a obține o perspectivă reală.

Canalele de distribuție și logistică: Evaluează modul în care competiția realizează și distribuie produsele către consumatori, atât online, cât și offline. În acest mod, vei înțelege mai bine costurile de livrare și logistica. De asemenea, analizează strategiile lor de publicitate, pentru a identifica mesajele cheie folosite, tipurile de promovare și influencerii cu care colaborează. Observă campaniile și vezi dacă sunt axate pe performanță, cum ar fi apelurile la acțiune gen "Cumpără acum!" sau "Solicită oferta acum!" sau pe dezvoltarea brandului, construind mesaje pe baza experiențelor consumatorilor și a poveștilor din spatele produselor.

Recenziile consumatorilor: Analiza recenziilor postate de consumatori pe rețelele sociale (cum ar fi Facebook, Instagram, LinkedIn) și motoarele de căutare (Google) reprezintă o parte esențială a acestei documentări complexe. Opiniile și experiențele clienților pot dezvălui aspecte importante și ne pot ajuta să evităm greșelile pe care le-au făcut competitorii în trecut.

  1. Ascultă ce vor clienții
    O altă etapă importantă în dezvoltarea produsului este să vorbești direct cu potențialii clienți. Prea mulți antreprenori se îndrăgostesc de soluția lor în loc de problema pe care o rezolvă sau de valoarea pe care ar trebui să o creeze pentru consumatori. În caz de eșec, mulți dau vina pe piață pentru faptul că nu este pregătită pentru produsul lor, dar realitatea este că nu au depus efortul necesar pentru a descoperi cu adevărat ce își doresc clienții și pentru ce sunt dispuși să plătească. Există o tehnică specială de documentare în acest sens – interviurile axate pe rezolvarea problemei. Acestea te vor ajuta să validezi ideile și să înțelegi nevoile celor pe care mizezi să-ți cumpere produsul sau serviciul. Trebuie să identifici persoane interesate din grupul țintă și să le pui întrebări relevante. Interviurile trebuie să acopere aspecte precum experiența, așteptările și preferințele legate de produs.
  1. Poziționarea produsului: crearea unei oferte unice
    Pe baza datelor obținute din analiza competiției și interviuri, poți contura poziționarea produsului. Este important să scoți în evidență valorile unice ale ofertei tale și să construiești un mesaj de brand consistent.
  1. Cele 4P: Preț, Produs, Promoție, Plasare
    Examinarea prețurilor, produselor, promoțiilor și canalelor de distribuție ale concurenței te poate ajuta să dezvolți o strategie de marketing eficientă. Poți opta pentru prețuri competitive sau evidențierea avantajelor calității, să te concentrezi pe canale de distribuție neglijate de concurență sau să dezvolți campanii promoționale bine gândite. Prin utilizarea acestor strategii și prin înțelegerea profundă a pieței și a clienților, poți evita capcanele comune în dezvoltarea de produse și îți poți crește șansele de reușită pe piață. Succesul în dezvoltarea produsului depinde de abordarea sistematică și de adaptabilitatea constantă la datele pieței și feedback-ul clienților. Ai grijă să analizezi și să ajustezi în mod regulat strategiile, pentru a rămâne relevant și competitiv pe piață. Prin evitarea greșelilor și prin construirea unui produs care răspunde cu adevărat nevoilor clienților, vei avea toate șansele de a obține succes pe termen lung.

P.S. La final, o recomandare de lectură: ”Testul Mamei: Cum să discuţi cu clienţii şi să-ţi dai seama dacă afacerea ta este o idee bună, atunci când toată lumea te minte” de Rob Fitzpatrick.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok