Business planul – temelia unei afaceri de succes

Orice idee genială ai avea în cap, este nevoie de o planificare eficientă ca să reușești să o transformi în realitate și să te bucuri de rezultate. Este valabil în orice domeniu, dar mai ales în afaceri. Anume de asta, business planul este o componentă importantă atunci când îți pui bazele în lumea antreprenoriatului. Ca să facem lumină la acest subiect, îți prezentăm analiza făcută de Vadim Culea, care are peste 18 ani experiență în domeniul bancar și reprezintă Orchestra Business Banking Segment din cadrul maib.

” Un business plan este ca o hartă sau o busolă pentru afaceri, care include ideea de dezvoltare,  metodele de finanțare, acțiunile ulterioare, prognozele de evoluție a pieței, utilizarea resurselor, gestionarea provocărilor și alte aspecte importante pentru a oferi companiei stabilitate și perspective de creștere.

Planurile de business pot fi divizate după obiectivul afacerii în felul următor:

pentru startup – destinat afacerilor la început de drum
intern – stabilește pe termen mediu și lung strategia pe care să va baza managementul companiei
operațional – include obiective raportate la o anumită perioadă și descrie cum vor fi atinse acestea
de extindere sau creștere – include analiza pieții, strategia de marketing, vânzări, prognoze etc. 

Ceea ce pot spune cu siguranță este că nu există un plan de afaceri care răspunde tuturor provocărilor. În esență, acesta este instrument care stabilește cum vor fi atinse obiectivelor setate. Totuși, vreau în continuare să fac o comparație între două tipuri de business plan, care pot fi utile antreprenorilor aflați la început de cale. Este vorba despre Lean business plan, cunoscut și cu numele de Canvas, și planul de business clasic.

Lean Business Plan (Canvas)
Este un instrument vizual pe o singură pagină care oferă o privire de ansamblu asupra elementelor cheie ale unei idei de afaceri. Este foarte popular în rândul antreprenorilor, pentru că poate fi înțeles foarte repede.

Acesta include problema care trebuie rezolvată, segmentele de clienți, valoarea unică a produsului sau serviciului, soluțiile propuse, canalele de comunicare cu grupul țintă, prognoze de venituri și costuri, indicatori de performanță, avantajul față de competitori și cheltuielile operaționale.

Descarcă fișierul model aici.

Argumente pro și contra

Puncte tari:

  • Rapid de creat
  • Flexibil, poate fi adaptat ușor la schimbările pieței sau ale afacerii
  • Eficient pentru start-up-uri, pentru afaceri care vor să testeze o idee pe piață
  • Se concentrează pe punctele-cheie ale afacerii

Puncte slabe:

  • Poate fi prea simplist pentru investitorii tradiționali
  • Poate omite detalii importante legate de afacere
  • Nu este întotdeauna ideal pentru afaceri complexe sau pentru cele care necesită finanțare semnificativă

Oportunități:

  • Poate fi actualizat frecvent pentru a rămâne relevant
  • Ideal pentru mediul digital și pentru afacerile agile
  • Poate servi drept "schiță" înainte de a dezvolta un business plan mai detaliat

Amenințări:

  • Riscul de a fi perceput ca neserios sau neelaborat de către potențiali investitori sau parteneri
  • Riscul de a neglija aspecte importante ale planificării afacerii.
  • Aplicare aceste metode depinde de specificul afacerii și obiectivele setate

Business Plan Clasic

Este un document detaliat și structurat pe capitole unde pot fi descrise strategia de atingere a obiectivelor resursele și mijloacele prevăzute finanțarea strategiei. De asemenea este un instrument de prezentare folosit pentru atragerea investițiilor sau finanțărilor.

Structural poate arată în modul următor:

  • Rezumat executiv (descriere generală, obiective, valoarea sau misiunea afacerii, sumarul informațiilor financiare)
  • Descrierea afacerii (natura și modelul afacerii, viziune și misiune, istoric)
  • Produse sau servicii (detalii despre acestea, modul în care satisfac unele nevoi de pe piață, diferența față de competitori)
  • Analiza pieței (segmentul țintă, dimensiunea pieței și potențialul de creștere, tendințe, concurenți)
  • Strategie și implementare (marketing și vânzări, planul de operațiuni, echipa și structura organizațională)
  • Echipa de management (membrii cheie și responsabilitățile fiecărei persoane)
  • Planul financiar (prognoze de venituri și cheltuieli, bilanțuri proiectate, proiecții financiare, investiții necesare)

Business planul clasic este mai complex și oferă înțelegerea în profunzime a afacerii și o viziune clara asupra modului în care va funcționa. Acesta include planificare detaliată și poate fi mai credibil în fața investitorilor. 

Argumente pro și contra

Puncte tari:

  • Detalii complete, este descris fiecare aspect al afacerii
  • Structură formalizată, recunoscută pe scară largă, ceea ce face ca informația să fie ușor de găsit și de înțeles
  • Credibilitate, oferă încrederea investitorilor și partenerilor
  • Proiecții financiare profunde, oferă claritate asupra așteptărilor financiare

Puncte slabe

  • Consumă mult timp și resurse
  • Este mai rigid și mai puțin adaptabil la schimbările rapide de pe piață
  • Poate fi depășit rapid, detaliile pot deveni învechite într-un timp scurt

Oportunități

  • Bază pentru finanțare, pentru că investitorii și băncile preferă adesea un business plan clasic datorită detaliilor sale.
  • Poate fi folosit pentru a primi încrederea potențialilor parteneri sau furnizori
  • Oferă o bază solidă pentru revizuire, ajutând compania să evolueze în mod strategic

Amenințări

  • Evolutia digitală, care face modelele mai scurte mai ușor de acceptat
  • Complexitatea poate descuraja unele părți interesate, în special în start-up-uri sau în afaceri mici, unde viteza și adaptabilitatea sunt esențiale
  • Rezistența la schimbare, care poate face ca o companie să nu reacționeze suficient de rapid la oportunități

Prin urmare, business planurile clasice oferă detaliu și structură, aducând credibilitate în fața investitorilor tradiționali și băncilor, fiind perfect pentru industrii stabilite și finanțări ample. Pe de altă parte, business planurile de tip canvas pun accent pe agilitate și adaptabilitate, fiind potrivite pentru start-up-uri și medii volatile. Alegerea dintre cele două ar trebui să se bazeze pe nevoile specifice și contextul afacerii.”

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok