Anna Russu. Criterii de ținut cont la alegerea băncii la care să te deservești ca persoană fizică

Alegerea unei bănci la care să te deservești, să deschizi conturi, depozite, carduri, să iei credite pentru planurile tale personale nu este întotdeauna o alegere simplă. În cadrul inițiativei maib edu, Anna Russu, șefa Orchestrei Retail Segment la maib, a discutat cu jurnalistul Pavel Zingan despre criteriile în baza cărora să alegi banca la care te deservești.

Anna, salut. Trec din start la întrebări. Costul pentru serviciile băncii  reprezintă un criteriu principal în alegerea acesteia?

În majoritatea cazurilor, nu. Concurența de preț între bănci este continuă. Inevitabil, prețurile serviciilor se aliniază. Și dacă le calculezi nu în procente, ci în cifre absolute, vorbim despre sume prea nesemnificative. Un leu sau 70 de bani - nu vei simți diferența.

Sunt de acord, astfel de diferențe sunt semnificative în cazul unor companii cu cifre de afaceri de milioane, pentru persoanele fizice acestea sunt aproape invizibile.

Astfel, un potențial client trebuie să atragă atenția asupra altor aspecte decât asupra prețului.

La gradul de siguranță al băncii?

Deja de mulți ani, politica echilibrată a Băncii Naționale asigură stabilitatea sistemului bancar al Moldovei, indiferent de mărimea băncii, fie aceasta mare sau medie. Atunci când ne referim la potențialul unei bănci, e cazul să analizăm dimensiunea acesteia din altă perspectivă. În trecut, avantajul unui operator de telefonie mobilă era că pentru convorbiri în rețea existau tarife preferențiale. În acest aspect, regula „mărimii” acționează și în cazul băncilor.

Ai putea detalia?

De exemplu, transferurile P2P. Volumul acestora crește în fiecare an. Pentru clienții aceleiași bănci, comisioane pentru transferurile P2P nu se percep. Dacă o bancă are cel mai mare număr de clienți din țară, atunci doar din punct de vedere al teoriei probabilității ai mai multe șanse ca la următorul transfer, dacă ești client al acestei bănci, să nu plătești pentru transfer. Același lucru este valabil și pentru rețeaua de ATM-uri. O bancă mare are o rețea extinsă de bancomate. Așadar, optând pentru o bancă, este recomandabil să atragi atenția la asemenea aspecte.

Care ar fi un alt criteriu?

În calitate de potențial client al unei bănci, aș analiza ecosistemul creat de banca respectivă.

Te referi la un exemplu precum CasaHub la maib, care oferă avantaje suplimentare și posibilități pentru clienții care achiziționează imobile?

Cu siguranță. Însă atunci când vorbesc despre ecosistem, aspectul este mai general, mă refer la totalitatea relațiilor partenere ale băncii. Când vine vorba de cashback sau cumpărături în rate fără dobândă, nu sunt importante doar condițiile cardurilor care oferă aceste servicii, ci și rețeaua de parteneri. În cazul cashbackului, nu sunt importante doar condițiile, ci și numărul de puncte de vânzare unde acesta este valabil, diferența dintre 100 și 1000 este semnificativă.

Ok. Dar care ar fi atunci criteriul principal pe care l-ai recomanda în alegerea unei bănci?

În prezent, calitatea aplicației mobile a băncii face diferența în alegerea băncii. Iar asta nu este doar opinia mea, ci rezultatele sondajelor sau chiar din rezultatele activității echipei noastre dedicate proiectelor salariale.

Digital first?

Exact. Deoarece cea mai prețioasă resursă a lumii moderne este timpul. Lipsa acestuia o simte pe pielea sa șoferul care este prins în ambuteiaj sau care face a treia tură în căutarea unui loc de parcare, la fel și pasagerul din transportul public. Posibilitatea de a „comunica” cu banca de pe canapeaua de acasă sau din propriul birou sau cafenea devine din ce în ce mai valoroasă. Respectiv, alegerea aplicației mobile a unei bănci este, de fapt, o alegere cu privire la cât timp liber ne va rămâne pentru noi și familia noastră.

Cum ai analiza avantajele unei anumite aplicații bancare pentru persoane fizice?

Gama de produse și simplitatea. De exemplu, doar în aplicația dezvoltată de maibmaibank - acum este posibil să obții un credit de până la 200 000 de lei end-to-end în mod digital. Pentru asta, este suficient să ai un cont în bancă și aplicația mobilă descărcată pe telefon. Cifrele demonstrează popularitatea acestui serviciu. Dacă în ianuarie 2023 ponderea creditelor acordate complet online era de 32%, în decembrie 2023 a ajuns la 59%.

Sau încă un aspect - biometria.

Eu, personal, încă nu am instalat-o din cauza lenii, recunosc.

Probabil pentru că mereu călătorești cu roaming. Ne străduim să reducem lista de tranzacții care necesită confirmare prin SMS, dar, totuși, unele mai rămân. Și dacă sunteți în afara zonei de roaming sau faceți parte din diaspora moldovenească și trăiți în străinătate, atunci biometria este soluția perfectă. Astfel, pentru tranzacții, ai nevoie doar de Internet, iar sistemul nostru de securitate biometrică va avea grijă de securitate. Apropo, știați că din septembrie anul trecut am lansat digital onboarding și poți deveni client al băncii absolut online, fără a vizita banca? Prin „onboarding” mă refer nu doar la deschiderea online a unui cont bancar, ci și la accesul la o serie întreagă de servicii bancare.

Credeam că asta nu se va întâmpla niciodată.

Începând cu septembrie 2023 un astfel de serviciu a trecut prin aprobările necesare din partea Băncii Naționale. Subliniez, pentru clienții care deschid un cont în bancă de la distanță nu sunt încă disponibile toate operațiunile. Este disponibilă deschiderea unui card digital, tranzacții cu acesta, inclusiv P2P,  deschiderea unui cont de depozit, însă pentru acordarea creditelor este necesară deocamdată o vizită la bancă. Cu toate acestea, în viitor, aceste restricții vor fi eliminate, lucrăm la aceast capitol.

Cum au reacționat clienții față de acest serviciu?

În 2023 am avut deja 1014 clienți care au ales maib prin digital onboarding și prognozăm o creștere.

Să revenim la aplicația mobilă.

Cred că ar trebui să omitem particularitățile, pentru că aș putea vorbi mult timp despre acestea. De exemplu, o situație des întâlnită - începeți shoppingul online, iar cardul este fie în altă odaie, fie chiar în sertarul biroului. Dar trebuie să introduceți codul CVV. În aplicația maibank aceste date sunt disponibile în informațiile generale despre card. Nu mai este necesar să vă ridicați de pe canapea. Inclusiv codul PIN poate fi schimbat din aplicație.

Sau serviciul BNPL - Cumpără acum, plătește mai târziu.  Dacă aveți nevoie de bani, puteți verifica plățile făcute în ultimele luni în aplicația mobilă maibank, alegeți una dintre ele, returnați instant suma acelei plăți în contul personal și vă puteți împărți în rate această sumă pentru câteva luni.

Sau actualizarea datelor personale online. Nu mai este necesar să vizitați banca pentru o procedură periodică de confirmare a datelor personale. Acest lucru poate fi făcut în mod online.

Anna, în concluzie...

Atunci aș formula la final cel mai important criteriu în opinia mea, pentru alegerea unei bănci. Acesta este încrederea că banca pentru care optați va oferi mai mult decât alte bănci datorită filosofiei sale și dinamicii sale de dezvoltare. Aceasta nu este doar o declarație. Pur și simplu, analizați știrile emise de bănci, întrebați-vă prietenii cât de des banca lor îi informează despre noi produse și oportunități. Aș alege exact acea instituție bancară care a pus filosofia de a face clientul fericit în prim plan.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok