Dionisie Comerzan. Despre dezvoltările recente în domeniul plăților

Dionisie Comerzan, Orchestra Lead Payments la maib, într-un interviu cu jurnalistul Pavel Zingan.

Dionisie, salutare. Acum un an am discutat despre aplicația mobilă maibank. Între timp, clienții băncii au fost beneficiarii multor schimbări și dezvoltări. Sunt curios cum evaluează schimbările cei „din interiorul” proceselor de schimbare?

Aceste schimbări, inclusiv redesignul și refactoringul din aplicația maibank, sunt apreciate pozitiv din punct de vedere al dezvoltărilor. Acestea au generat o mai mare eficiență tehnică, o dezvoltare mai rapidă și o performanță optimizată a sistemului. Experiența clientului a fost îmbunătățită datorită interfețelor mai intuitive, iar feedbackul general indică o percepție pozitivă a schimbărilor.

Ai putea oferi mai multe detalii?

Acum un an aplicația maibank era un sistem monolit, iar între timp am reușit să „extragem” procesele, transformându-le în microservicii. Aceasta oferă un nou nivel de flexibilitate în muncă, astfel încât atunci când efectuăm modificări nu este afectat întregul sistem.

Acum e mult mai clar. Ce microservicii au fost dezvoltate?

Echipa Payments a transformat în microservicii plățile P2P, P2P PULLING și suntem în proces de finalizare a serviciului Utilities.

Plăți P2P - este clar, sunt plățile între persoane fizice, de la un card la altul. Ce sunt P2P PULLING și Utilities?

P2P PULLING este serviciul prin care inițiezi o cerere pentru a primi un transfer de pe cardul altcuiva. Iar Utilities este modul în care numim plata tuturor utilităților (energie, telecomunicații etc.).

În calitate de client maib, pot să confirm că strategia de a dezvolta separat microserviciile pentru o mai mare flexibilitate a acestora este vizibilă și din perspectiva experienței clienților. În primul rând, asta înseamnă confort și economie de timp. Acum, pentru plățile P2P trebuie doar să introduc numărul cardului unde vreau să transfer bani și nu mai trebuie să introduc numele destinatarului, acesta este afișat automat. La fel se întâmplă și cu facturile unor furnizori de utilități. Maibank vede deja factura și suma, eu trebuie doar să inițiez plata.

Totuși, avem încă mult de lucru. În curând, în Utilități vor exista, de exemplu, plăți programate. Clientul va stabili când și ce să plătească, aplicația va primi toate informațiile despre suma de plată, iar clientul va trebui doar să confirme plata. Deși putem oferi această opțiune la alegerea clientului, dacă este gata să plătească automat toate utilitățile.

Anul trecut am vorbit mult despre plata prin cod QR. Cum au evoluat lucrurile în acest domeniu?

Facem progrese. Unul dintre motivele pentru care evoluția nu este atât de rapidă este nivelul înalt de dezvoltare a tranzacțiilor cu cardul în Moldova. Am comparat cultura de plată din Moldova și din Kazahstan, unde lucrează unul dintre consultanții noștri. În Kazahstan, plățile prin codul QR se dezvoltă mai rapid, însă acolo nu este atât de răspândit obiceiul de a folosi cardurile de plată. Pentru dezvoltarea plăților cu utilizarea codului QR avem nevoie de triggere puternice, comisioane mai bune, cashback mai mare. Să vedem ce schimbări va aduce intrarea în vigoare a plăților prin intermediul sistemului Instant Payment. Va fi posibilă achitarea produselor și serviciilor prin Instant Payment?

Da. Odată ce sistemul va funcționa pentru transferurile între persoane fizice, vor fi introduse și plățile pentru produse și servicii prin trimiterea unui cod QR sau a unui link de plată.

Aceste plăți ar trebui să fie mai ieftine, pentru că nu vor presupune comisioanele Visa și Mastercard?

Da, acesta este unul dintre motivele pentru care a fost introdus sistemul Instant Payment.

Dacă vorbim deja despre schimbări globale pe piață, când va fi introdus Open Banking? Când îmi voi putea gestiona conturile de la alte bănci prin intermediul maibank?

Nu pot spune data exactă, dar și aceste procese sunt în curs de dezvoltare. Ai dreptate, deoarece peste o perioadă va exista în mod inevitabil o divizare a pieței financiare în furnizori de servicii, cei care au aplicații mobile puternice și cei care sunt percepuți de clienți ca un loc de încredere pentru a depozita bani. Totuși, în cazul maib, este în complex.

Știu că plățile, nu sunt doar transferurile naționale și internaționale din aplicația mobilă. Ce altceva mai face Orchestra Payments?

Într-adevăr, Orchestra gestionează activitățile de acquiring, maib având o cotă de piață de 42%. Avem cea mai mare rețea de POS terminale din țară, POS-uri clasice, POS-uri Android, POS-uri virtuale și avem și e-comm integrat cu Apple și Google Pay, care poate fi ușor integrat pe platformele web și mobile ale comercianților noștri. De asemenea, gestionăm proiectul social „Smart City”, care promovează conceptul de „cashless payments” prin acceptarea plăților cu cardul în transportul public din municipiul Chișinău. O altă linie de business pe care o gestionăm este colectarea mijloacelor financiare prin intermediul terminalelor self-service și ATM-urilor în lei și valută străină în orice moment, fiind amplasate în cele mai convenabile puncte pentru clienții noștri.

Să revenim la maibank. Ce mesaj ai vrea să transmiți cititorilor acestui interviu? Ce îi așteaptă pe clienții maibank în viitorul apropiat?

Vom continua să transformăm maibank. Experiența clienților este foarte importantă pentru noi. Integrarea maibank în sistemul SWIFT, plățile instante prin cod QR și redesignul/refactoringul transferurilor rapide sunt pe agenda noastră de dezvoltare. Odată cu introducerea plăților instante, vom oferi clienților o alegere flexibilă. Înainte de a efectua o plată, clienții vor vedea ce opțiuni vor avea la dispoziție pentru a transfera bani către destinatar - în cadrul maib, folosind Instant Payment sau prin sistemul Visa Alias. În plus, veți vedea comisionul de plată înainte de efectuarea plății, astfel încât clientul să aibă libertatea de alegere.

Mult succes!

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok