Chat
Chat
maibank
0.0
Descarcă
maib business
Descarcă

Dionisie Comerzan. Maib a lansat primul merchant portal din Moldova

Interviu cu Dionisie Comerzan, Lead Orchestra Payments la maib 

Dionisie, bună ziua. maib încă nu a început să își promoveze oficial merchant portalul, dar acesta deja funcționează activ. Așadar, am ocazia favorită a unui jurnalist: să povestesc despre o noutate pe care încă nu o cunosc prea mulți. Hai să începem cu esențialul: ce este merchant portalul la maib? 

Dacă vorbim de esențial, trebuie să pornim nu de la portal, ci de la nevoile comercianților. 

Ca să clarificăm termenii: comercianți înseamnă...? 

Comercianții sunt clienții băncii care folosesc serviciile de acceptare a plăților, adică primesc bani pentru bunurile sau serviciile lor prin carduri bancare sau alte sisteme electronice de plată. Aici intră atât companiile de comerț online, cât și cele care, în punctele de vânzare sau la livrare, acceptă plăți prin terminale. Toți aceștia sunt comercianți. 

Deci ați pornit de la nevoile comercianților? 

Exact. Suntem permanent în contact cu clienții noștri și încercăm să le înțelegem cât mai bine necesitățile. La un moment dat am realizat că, dincolo de procesarea tehnică a plăților, pentru clienți este vital să aibă control deplin asupra fluxurilor informaționale din afacerea lor. Ei vor să vadă cifrele vânzărilor aici și acum, în structuri ușor de analizat. Nu în momentul în care banii intră în cont, ci în clipa în care plata este efectuată. 

Un asemenea nivel de transparență este posibil? Totuși, banca are nevoie de timp pentru a transfera banii în contul clientului după plata cu cardul. 

Da, acest timp este necesar, dar informația despre plată o putem oferi mai repede decât momentul în care banii ajung efectiv în cont. Într-un fel, această informație este chiar mai valoroasă, pentru că este disponibilă imediat. Exceptând anumite cazuri particulare, banii respectivi deja sunt ai dumneavoastră, doar că vor fi creditați puțin mai târziu. În plus, merchant portalul mai rezolvă o problemă importantă. 

Care anume? 

Am economisit mult timp pentru client. În trecut, pentru fiecare problemă legată de acquiring, trebuia să vină la bancă sau să sune. Acum are o fereastră unde își poate rezolva singur problemele și accesa toate datele necesare. 

Cât de mult a crescut nivelul de informare al clientului privind operațiunile sale odată cu apariția merchant portalului? 

Vă dau un exemplu. Prin merchant portal puteți vedea în timp real cum merg vânzările pe toate canalele de distribuție. Nu doar la nivel de magazin, ci chiar și pe fiecare casă de marcat, pentru că informația se colectează separat de la fiecare terminal. Se vede inclusiv comisionul ce urmează a fi reținut pentru acele plăți. Dar cel mai important este că vedeți exact câți bani vă vor intra în conturi. În plus, aveți la dispoziție instrumente de analiză: date zilnice, lunare sau anuale, în funcție de necesități. 

Adică îmi pot vedea viitoarele încasări chiar din momentul autorizării, cu o zi-două înainte să intre efectiv în cont? 

Exact. Și nu doar atât: puteți analiza datele după mai multe criterii – cu ce tipuri de carduri s-a plătit, ce pondere au cardurile emise în Moldova, ce pondere au plățile internaționale, ce tranzacții au fost făcute prin MIA. Puteți exporta aceste date și să le folosiți în propriile sisteme de analiză. 

Ce alte funcționalități are portalul? 

Un alt aspect este legat de loialitatea clienților. Prin datele din merchant portal puteți vedea câți clienți noi au venit într-o perioadă, câți revin și cât de des, precum și valoarea medie a bonului. Puteți analiza separat fluxurile de plăți din partea clienților băncii noastre sau ai altor bănci, pentru a estima costurile suplimentare ale tranzacțiilor interbancare. 

Dacă sunteți partener în programele maib de cashback sau reduceri pentru cardurile premium, aveți acces și la aceste cifre raportate la rulaj, ceea ce vă ajută să evaluați eficiența campaniilor de marketing realizate împreună cu banca. Mai mult, puteți compara rezultatele proprii cu bonul mediu din sectorul dumneavoastră. 

Cum anume? 

Fiind cea mai mare bancă din Moldova, maib dispune de un volum semnificativ de date analitice, deoarece procesăm plăți din toate sectoarele economiei. Putem calcula bonul mediu pe o anumită industrie, dimensiunea pieței și ponderea unui client în acea piață. Astfel, aveți posibilitatea să comparați bonul mediu al companiei dumneavoastră cu cel al întregului sector sau să monitorizați evoluția cotei de piață. 

Foarte util pentru analiză – comparația cu piața este un instrument bun de autocontrol pentru business. 

Aș mai adăuga că, prin merchant portal, puteți administra QR codurile pentru plăți prin MIA: le puteți genera, trimite sau chiar anula. 

V-ați pregătit într-adevăr temeinic pentru lansarea portalului. De ce nu ați început încă promovarea lui pe scară largă? 

Am vrut să fim sută la sută siguri că totul funcționează impecabil. De aceea, în luna Mai am lansat un pilot pentru un număr restrâns de clienți și am testat în practică funcționalitatea portalului. Dar obiectivul final este ca până la sfârșitul anului portalul să fie integrat în aplicația maib business, astfel încât accesul să fie cât mai comod pentru clienți. 

Felicitări. Din ce mi-ai povestit și arătat în timpul interviului, maib le oferă clienților un instrument analitic puternic, care le va crește considerabil eficiența în gestionarea afacerii. 

Planurile noastre merg mai departe de analitică. Lucrăm la dezvoltarea unor funcționalități care să le permită comercianților să creeze și să gestioneze campanii publicitare, targetându-și direct publicul. 

Lasă-mă să completez: înseamnă că, pe lângă targetarea din rețelele sociale, voi putea în curând să configurez campanii direct în maib? De exemplu, să afișez reclame tuturor clienților mei care au făcut cumpărături repetate într-o lună? 

Nu pot răspunde exact la formularea dumneavoastră, dar, în linii mari, ați înțeles corect. Ne îndreptăm spre crearea unei adevărate ecosisteme pentru clienții noștri. Conectând nevoile persoanelor juridice și fizice – ambii fiind clienți maib – reușim să creștem eficiența și confortul pentru fiecare dintre ei. 

Sursa: Pavel Zingan

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok