Explorarea piețelor europene și adoptarea comerțului electronic: subiecte-cheie la conferința tematică organizată de maib

Producătorii din Republica Moldova au avut ocazia să obțină informații necesare pentru a-și propulsa afacerile la un nivel superior de promovare a produselor pe trei dimensiuni: sporirea prezenței în rețelele de retail locale, accesul pe piața europeană și adoptarea comerțul electronic. Toți acești pași au fost prezentați în cadrul unei conferințe practice organizate de maib cu genericul „Noi piețe de desfacere pentru produsele autohtone”.

La deschiderea evenimentului a participat Viceprim-ministru, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, care a subliniat că tema conferinței evidențiază vulnerabilitatea exporturilor din Republica Moldova.

„Diversificarea piețelor este subiectul cel mai important în Republica Moldova, iar evenimentele atât de nefericite care au loc în țara vecină ne-au demonstrat încă o dată cât de vulnerabili suntem atunci când exporturile țării noastre sunt orientate doar spre 2-3 piețe sau pe una singură care ar putea deveni inaccesibilă într-o singură zi. Produsele noastre agroalimentare au calități extraordinare și multe dintre acestea nu au concurență pe plan internațional. Problema noastră este că efortul depus nu reușim să-l convertim în bani. Nu știm să vindem munca noastră și calitatea produselor, însă împreună cu partenerii și băncile comerciale vom dezvolta în afacerile agricole componenta economică”, a declarat oficialul.

În cadrul evenimentului, participanții au avut acces la prezentări privind statisticile macroeconomice din perspectiva vânzării de produse locale. 

„Republica Moldova a făcut un pas mare în ultimii 10 ani din punct de vedere al dezvoltării economice. Dar există mai multe domenii cu potențial de creștere care rămân neexplorate. Astfel, dacă vrem să creștem în continuare, este nevoie de a face față unui set de provocări. Aici vorbim despre sporirea nivelului de prelucrare a bunurilor și serviciilor pentru a crește valoarea adăugată. Este necesară dezvoltarea unei economii mai diversificate și stabile, dar și concentrarea pe crearea unor ÎMM-uri puternice”, a declarat Macar Stoianov, Vicepreședinte al Comitetului de Conducere, CFO maib.

Totodată, participanții prezenți în sală au fost familiarizați cu detalii suplimentare referitoare la Programul de sprijin pentru antreprenori 373. 

„Este un program care susține întreprinderile mici și mijlocii și încurajează inițierea proiectelor investiționale, sporind motivația persoanelor care probabil de mai mult timp stăteau la dubii dacă merită să-și lanseze o afacere. În acest context, trebuie să menționăm că maib vine cu multe avantaje, inclusiv pentru cei care deja sunt clienții noștri”, a declarat Sergiu Statii, Șef Departament (Orchestra Lead), Departamentul Dezvoltare Produse Business Banking.

Printre avantajele enumerate de Sergiu Statii sunt:

  • Aprobarea creditului în termen de până la 3 zile, fătă necesitatea prezenței fizice
  • Posibilitatea de a semna contractele de credit digital
  • Aprobarea unei limite mai mari, în care pot fi valorificate mai multe credite
  • înregistrarea gajului mobil direct la bancă, fără necesitatea de a merge la notar

Mai mult, speakerii au abordat o varietate de subiecte care derivă din tematica promovării afacerilor. Astfel, evenimentul a fost structurat în trei panel-uri. Primul a subliniat importanța comercializării produselor pe rafturile rețelelor locale, care consolidează prezența pe piața internă a antreprenorilor locali.

„Dorim să lucrăm și cu furnizorii mici și cei regionali. Deja avem inițiative de colaborare cu producători care nu pot acoperi toată țara. Nu este simplu, dar obiectivul nostru este să susținem economia națională prin faptul că expunem la raft produsele furnizorilor autohtoni care asigură gustul și calitatea”, a declarat Maria Movileanu, Director Comercial, Linella

Maria Movileanu susține că principalul aspect în această situație este efectul financiar rezultat din necesitatea producătorilor de a se concentra pe eficientizare, care include reducerea costurilor, îmbunătățirea performanței de producție și accentul pus pe marketing.

În discuție au fost puse și strategiile pentru creșterea accesului direct al producătorilor la piețele externe, unde este necesară eliminarea intermediarilor, înțelegerea și respectarea cerințelor suplimentare.

„Tendințele mondiale arată că în Uniunea Europeană consumatorii se interesează de emisiile de gaze produse de un măr care a ajuns pe raftul unui magazin. Acest lucru trebuie să ne atenționeze prin faptul că majoritatea piețelor externe solicită certificări la bunele practici agricole, precum și certificări privind utilizarea sustenabilă a apei, a produselor de uz fitosanitar. De aceea încurajăm producătorii noștri să eficientizeze produsele, să micșoreze prețurile de cost prin trecerea la resursele de energie regenerabilă”, a punctat Iurie Fala, Director Executiv Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct.

În peisajul afacerilor moderne devine tot mai important comerțul electronic, tematică ce s-a regăsit în ultimul panel din cadrul conferinței practice, unde vorbitorii au făcut referire la strategii și soluții pentru majorarea vânzărilor de produse în mediul online, problemele sistemice întâlnite, dar au venit și cu recomandări pentru a ghida producătorii în procesul de tranziție către această formă de vânzare.

„Din punct de vedere statistic, dezvoltarea comerțului electronic în Republica Moldova este la nivelul României de acum 18 ani. Partea cea mai bună este că, colegii din România deja au parcurs acest drum, iar noi putem prelua de la ei, putem face transfer de experiență, iar viteza cu care noi putem să accelerăm este cu mult mai mare”, a declarat Liliana Busuioc, Directoare Executivă Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova.

De asemenea, în cadrul evenimentului a fost organizată o zonă B2B, unde peste 20 de producători locali și-au expus gratuit produsele. Prin evenimentul „Noi piețe de desfacere pentru produsele autohtone”, maib și-a exprimat susținerea pentru sectorul agricol din Moldova și pentru promovarea produselor locale, demonstrându-și implicarea activă în dezvoltarea economiei țării.

Înregistrarea conferinței poate fi urmărită aici https://www.youtube.com/watch?v=TpPuyPrN9z0

Conferința a reunit specialiști, producători și factori de decizie din industria agricolă, oferind un cadru propice pentru schimbul de idei și dezbateri interactive în vederea promovării dezvoltării sectorului agricol.

Sursa: agoraexpert.md

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok